Visie

Levensbeschouwelijke visie

 

De Mengelmoes is een openbare school. We stellen daarmee de school open voor alle kinderen.Onze school streeft naar respect, vrijheid en eerlijkheid. Wij willen op onze school dat iedereen elkaar respecteert en accepteert.

Ook kijken we naar de verschillen van geloven en culturen. Niemand mag commentaar hebben op het geloof of de levensovertuiging , iedereen moet gerespecteerd worden zoals hij/zij is! Het maakt daarom niet uit wat hun godsdienst, levensovertuiging, politieke overtuiging, ras, geslacht is. Mensen verschillen van elkaar maar iedereen is gelijkwaardig!

Wij zien openbaar onderwijs als vrijheid!

Het is belangrijk dat iedereen naar elkaar luistert omdat iedereen een eigen mening heeft dus ook een vrijheid van meningsuiting hebben. Dit is erg belangrijk zodat iedereen gelijkwaardig is. Wij vinden het belangrijk dat iedereen gewaardeerd wordt dus ook geaccepteerd en gerespecteerd wordt. Iedereen is anders en iedereen moet geaccepteerd/gerespecteerd worden zoals hij/zij is.  Als iedereen geaccepteerd/gerespecteerd wordt in hoe hij of zij is, is de zelfvertrouwen beter waardoor het in de samenleving beter gaat omdat je zelfverzekerder bent dus zeker van je zaak en dus zelfstandig beslissingen kunt nemen.

Ieder kind is van harte welkom om kennis te maken en te leren met andere kinderen in een school van verschillende culturen de Mengelmoes maakt ook plaats voor vluchtelingen. Wij vinden dat deze kinderen ook een kans moeten krijgen op een school. We bieden deze kinderen extra hulp en zorg. We hebben on-alfabetische klassen en een pedagoog aanwezig op school.

Als school willen we de kinderen laten zien en meegeven dat leren leuk is. We stoppen daarom veel tijd en energie in een prettige werksfeer. ook willen wij in ons gedrag laten zien dat we waardering en interesse hebben voor ieder kind. Door te luisteren en aandacht te geven, proberen wij het kind een goed gevoel te geven. Een kind moet een fijn gevoel krijgen in wat hij of zij goed doet. 

 


Pedagogische visie

 

Op  de Mengelmoes krijgt iedereen de ruimte om zich te ontwikkelen op een manier die het beste bij hem of haar past. We willen graag dat de kinderen met plezier naar school komen en we leren de kinderen op een open, respectvolle en betrokken manier om te gaan met elkaar. We vinden het zeer belangrijk dat de kinderen leren om met elkaar samen te werken. omdat je met verschillende nationaliteiten te maken hebt is het een goede leerproces om samen te werken. Ze leren natuurlijk veel van elkaar. Respect en eerlijkheid spelen voor ons een belangrijke rol. Dit vinden we belangrijk zodat er een veilige leeromgeving tussen de leerling en de leerkracht ontstaat.  We leren en stimuleren de kinderen door kringgesprekken met ze te voeren en natuurlijk als leerkracht zijnde de beste voorbeeld te geven.

 

De school is op een eerlijke manier ingericht. Elke klas verdiend evenveel ruimte. We hebben 2 gebouwen. 1 gebouw waar de onderbouw zit en 1 gebouw waar de midden-bovenbouw zit.  Elke groep heeft zijn eigen klas en in elke groep zitten even aantal leerlingen.De groepen bestaan uit minimaal 18 tot maximaal 20 leerlingen. Bij ons op school is zo als we al zeiden samenwerking heel erg belangrijk. Daarom werken wij ook met een maatjes systeem.  We hebben week taakjes waar de kinderen aan werken. We hebben week taakjes die ze individueel maken en week taakjes waarbij ze moeten samenwerken met hun maatje. In de midden en bovenbouw werken we met methodes en wanneer de kinderen werken aan rekenen/taal/spelling/Engels enzovoorts zijn ze gekoppeld aan een maatje in de klas zodat ze elkaar vooruit kunnen helpen.

 

Natuurlijk zien wij ook het belang van de samenwerking tussen school en ouders/verzorgers. Wij vinden het heel belangrijk en hopen van harte dat ouders/verzorgers betrokken zijn bij de school, Wij willen steeds in gesprek blijven met de ouders/verzorgers. Wederzijds respect en eerlijkheid spelen voor ons een belangrijke rol.

 

 

 

 

 

 

Didactische visie

 

Op de Mengelmoes maken wij gebruik van programma gestuurd onderwijs. De kinderen leren objectief. Dat betekend dat de leraar de sturende persoon is. De leerstof wordt stapje voor stapje aangeboden zodat iedere leerling het op zijn/haar tempo kan verwerken. De leerstof wordt aangeboden op verschillende manieren. Leerlingen kunnen zelf bepalen of ze een les mee willen volgen of dat ze zelf aan het werk gaan. Wij werken met methodes. De les wordt dus wel altijd gegeven. Zo leren ze zelf verantwoordelijk te zijn voor hun taken. De kinderen gaan actief aan de slag met hun werk. Ze hebben allemaal een rood-groen-vraagteken blokje. Zo kan de leraar zien wie er een vraag heeft, of wie er aan het werk zijn zonder vragen.  De leerlingen zitten in groepjes en werken samen in tweetallen (maatjessysteem).  De kinderen kunnen elkaar zo helpen. De leerlingen kunnen dus hun eigen kennis gebruiken om hun medeleerlingen verder te begeleiden in het leerproces. We werken op school met 3 niveaus maan,zon en ster (zwakke,normaal,sterke leerlingen). we koppelen daarom de maan en zon , zon en ster kinderen samen zodat ze elkaar vooruit kunnen helpen.

Na de instructie gaat de leraar aan de instructietafel zitten. Hier mogen leerlingen zitten waarvoor de les nog niet helemaal duidelijk was.Alle klassen werken bij ons met methodes.

 

Binnen de school wordt gewerkt met thema’s. Iedere klas heeft op dat moment hetzelfde thema. Zo zijn wij als school tegelijk bezig met hetzelfde en dat zorg voor meer inbreng. Iedereen is zich ervan bewust en zo gaat het onderwerp ook echt leven binnen de school. Tijdens deze thema’s worden er ook opdrachten gemaakt. De opdrachten zijn altijd verschillend zodat er genoeg afwisseling is voor de kinderen. Het kan verschillen van het kijken van een film en het maken van een werkstuk tot een uitstapje. Bij de kleuters wordt er gebruik gemaakt van hoeken. Hierbij kunt u denken aan de huishoek, de bouwhoek, de knutselhoek, de zandhoek, de legohoek, de spelletjes hoek. Zo leren kinderen op een leuke en verschillende manier met veel afwisseling.Wij hebben om de 4 weken een andere thema. 1 thema is dan 4 weken actueel. Er komen verschillende thema's aan de orde. Een paar van deze thema's zijn gezonde voeding,pesten,verschillende culturen.